Tuesday, February 3, 2009

BIODATA PENULIS

Nama sebenar Ramlee bin Omar. Dilahirkan pada 14 November 1953 di Kok Pulau, Kampung Bechah Resak, Chabang Empat Tok Mek Ngah, Tumpat, Kelantan.
Anak keempat dikalangan lima orang adik beradik, mula bersekolah rendah pada tahun 1961 di SK Chabang Empat, Tumpat. Lima tahun di sekolah rendah, meneruskan persekolahan di bangunan sekolah yang sama tetapi berlainan nama iaitu Sekolah Menengah Rendah Chabang Empat, Tumpat.
Tamat tingkatan tiga , dapat menyambung pelajaran ke tingkatan empat di Sekolah Menengah Tumpat, iaitu pada tahun 1969 - 1970. Pada 1972, penulis telah mendapat tawaran kerja sebagai juruteknik rendah di Jabatan Penyiaran Malaysia (RTM). Semasa berjinak-jinak dengan para artis inilah mula mencebur diri dalam bidang penulisan, iaitu bidang cerpen , sajak dan skrip drama radio dan TV. Beberapa buah karya telah diterbitkan, antaranya cerpen 'Orang tua', 'Penerbangan Pertama' dan 'Petaka'.
Penulis berusaha meneruskan pembelajaran ke peringkat STP secara pos dan kelas bimbingan di Angkasapuri. Penulis lulus STP sijil penuh pada tahun 1978. Pada tahun itu juga telah mendirikan rumah tangga dengan Pn Hazizah Derahman dan pada masa itu dikurniakan seorang cahaya mata. Pada 1982, menyambung pengajian ke peringkat serjana muda melalui Program Pengajian Luar Kampus, anjuran USM, Pulau Pinang, dalam bidang Ilmu Kemanusiaan.
Pada tahun 1986, kembali bertugas di jabatan lama, sehingga pada tahun 1989, meneruskan lagi pengajian ke peringkat diploma dalam bidang pendidikan di universiti yang sama.
Pada tahun 1990, pada usia 37 tahun, penulis telah bertukar kerjaya sebagai pendidik. Sekolah pertama penulis ialah Sek. Men.Keb Sultan Ibrahim 1, Pasir Mas, Kelantan. Setelah ditukarkan ke beberapa buah sekolah di sekitar Pasir Mas dan Tumpat, akhirnya penulis di SMK Berangan, Tumpat, mulai 2005 hingga sekarang. Jawatan yang disandang sekarang ialah Guru Penolong (DG 44, P1T20).
Dalam usia menjelang persaraan, penulis dikurniakan tujuh orang anak dan seorang cucu.
Diambang warga emas ini, dengan dorongan rakan-rakan dalam Pesisir dan Perintis, penulis menyingkap kembali tirai penulisan melalui laman cyber dalam blog-blog peribadi dan link sekolah.

No comments:

Post a Comment